DE KINDERBOERDERIJ VAN JETTE

WORD LID

Scholen : schoolprogramma 2017-2018

// Het principe :
Principe:

De kinderboerderij stelt haar nieuwe schoolprogramma voor.
De kinderboerderij van Jette ontvangt vooral kinderen van 4 tot 12 jaar, zowel in
het Frans als in het Nederlands. Ons doel is hen respect bij te brengen voor hun
omgeving, gezonde voeding en duurzame ontwikkeling en dit door middel van allerlei
werkjes op de boerderij en het ontdekken van de natuur rondom.
De kinderboerderij heeft als doel de kinderen bewust te maken dat ze ook een
actieve rol kunnen spelen bij het onderhouden en beschermen van de natuur.
Op de volgende pagina’s vindt u al onze activiteiten van ons schoolprogramma,
Wenst u meer informatie over een thema, aarzel dan niet om contact met ons te
nemen..

Algemene toegangsprincipes

Goed om te weten:
 - onze animaties zijn grotendeels buiten, omdat we de kinderen zo vaak mogelijk
in het boerderijleven willen betrekken. Het is dan ook aangeraden om
aangepaste kledij en schoenen te voorzien.
- de activiteiten worden door 1 of 2 animatoren begeleid. Om de veiligheid en de
verantwoordelijkheid te garanderen is de aanwezigheid van de leerkracht
noodzakelijk, Tijdens de maaltijden houdt de leerkracht toezicht.

Prijs
// De uurroosters :

Van 19 SEPTEMBER tot EIND JUNI  2018

Lagere school:

Kleuterschool:
* er is een mogelijkheid om jullie boterhammen op de boerderij op te eten tot +/- 13u
// Hoe inschrijven ? :

Inschrijven is simpel, u hoeft enkel het inschrijvingsformulier ingevuld terug te sturen.

Wij nemen dan contact met u op om een datum vast te leggen en deze te bevestigen.

Opgelet: Om alle scholen de mogelijkheid te geven kennis te maken met de animaties "tijdelijke", zijn we genoodzaakt slechts 1 “tijdelijke” per school per schooljaar te aanvaarden.

// Data van inschrijving :

start inschrijvingen: maandag 21 augustus 2017

Inschrijven voor het schooljaar 2017-2018 kan tot:


Het is belangrijk te weten dat tot 10 oktober de kinderboerderij voorrang geeft aan de scholen van Jette. Nietemin wordt er ongeveer 25% van onze planning voorbehouden aan de scholen buiten Jette.



// Jullie kunnen voortaan jullie bezoekdatum op deze agenda raadplegen

// Types animaties :

De thema’s - kleuterschool

0 Het ontdekken van de boerderij via de zintuigen  ! + -

Doelgroep : 3de kleuterklas
Duur : 1 dag


De kinderen worden door onze pop «  Opa Marcel » ontvangen. Hij gaat over onze 5 zintuigen spreken, maar ook over de zintuigen van de dieren. Maar misschien is er ook wel iemand bang van een dier ? Opa marcel wilt dat graag allemaal te weten komen. Er zal dus een interactie ontstaat tussen de kinderen en Opa Marcel. Hierna gaan de kinderen doormiddel van verschillende ateliers op verkenning op de boerderij en bij de dieren. Dit allemaal door ons zintuigen te gebruiken.

Besproken thema’s :

Het ondekken van de boerderij via de 5 zintuigen
Het respecteren van de dieren en de natuur
Hun interesse opwekken om er meer van te weten

Praktische informatie : aangepaste kledij voorzien.
→ Inschrijvingsformulier ×

1 De eerste stappen op de boerderij ! + -

Doelgroep : 3de kleuterklas
duur : ½ dag



tijdens deze halve dag maken de kinderen kennis met de boerderij aan de hand van een maquette en poppentjes. Met de poppentjes kaarten we eventuele angsten aan, om daarna een bezoekje te brengen aan ons dieren.

Besproken thema’s :

Het ontdekken van de boerderij op een speelse manier
Het respecteren en de dieren ontdekken
Hun interesse opweken, zodat ze er meer over willen weten.



Praktische informatie : aangepaste kledij voorzien.
→ Inschrijvingsformulier ×

De thema’s : lagere school

2 De appel in al haar staten ! + -

Doelgroep : 3de tot 6de leerjaar
Duur : 1 Dag


 
Tijdens deze activiteit zullen jullie ondersteboven zijn van onze mooie appels .
Nadat we de boomgaard ontdekt hebben en er de mooie appels geoogst hebben, gaan we de appels op verschillende manieren verwerken : appelcake, appelsap,… Genoeg voor een heerlijke degustatie.
Deze dag geeft de kinderen de gelegenheid om  zelf de appels te oogsten en ze als basis ingrediënt te gebruiken.

Besproken thema’s :

Het ontdekken van de appel
het verwerken van de appels (sap, taart...)
Het ontdekken van onze boomgaard


Praktische informatie: Gelieve 2 flessen met dop mee te brengen, om eventueel appelsap mee te nemen. → Inschrijvingsformulier ×

3 Pompoen, mooi en lekker, maar niet altijd rond ! + -

Doelgroep : 4de tot 6 de leerjaar
Duur : 1 dag



De Pompoenen en al haar legendes. Die dag zullen jullie allerlei komkommerachtigen ontdekken en oogsten. Maar natuurlijk ook proeven, nadat we ze verwerkt hebben.
In de namiddag laten we onze verbeelding los en we sculpteren maskers en hollen pompoenen uit voor Halloween. Ze mogen dus lekker griezelig zijn !

Besproken thema’s :

Het ontdekken van de pompoen,
Het verwerken van een product tot een afgewerkt product.




Praktische informatie : een paar stevige zakken voorzien om de uitgeholde pompoenen mee te nemen. → Inschrijvingsformulier ×

4 De bijen, nu zijn wij de werksters ! + -

Doelgroep : 1ste tot 4de leerjaar
Duur : 1 dag



De kinderen beleven plezier door in de huid van een werkster te kruipen. Hierbij spelen ze een rollenspel en ondervinden zo de verschillende stappen uit het leven van een werkster. En wat moeten ze hard werken. In de namiddag trekken we een imkerpak aan en brengen een bezoekje aan de bijenkorven.

Besproken thema’s :

Basis bijenteelt
Het sociaal leven en levenscyclus van een bij
de verschillende producten van een bijenkorf (honing, stuifmeel, koninginnengelei,..)
De bestuiving en de belangrijke rol van de bestuivers.


Praktische informatie : Gelieve de uren van de animatie te respecteren. Lange broek en trui verplicht ook bij warm weer !
Opgelet voor eventuele allergieën omtrent bijensteken en     stuifmeel.
→ Inschrijvingsformulier ×

5 De bijen, laten we honing winnen ! + -

Doelgroep : 5de tot 6de leerjaar
Duur : 1 dag



Gedurende deze dag zullen de kinderen de kans krijgen om honing uit de kaders te winnen. Natuurlijk gaan we ook verschillende bijenproducten proeven. Er mag zeker geen bezoek je aan de bijenkorven ontbreken. Maar breng zeker een trui en doe een lange broek aan, want jullie imkerpak komt tot jullie middel.

Besproken thema’s :

De rol en het werk van een imker
Het ontdekken van de bijenwereld
Het ontdekken van de verschillende producten van een bijenkorf


Praktische informatie : Gelieve de uren van de animatie te respecteren. Lange broek en trui verplicht ook bij warm weer !
Op de hoogte zijn van eventuele allergiëen bijensteek en stuifmeel.
→ Inschrijvingsformulier ×

6 Lokaal eten ? Heel zeker  ! : Traject van de voedingsmiddelen ! + -

Doelgroep:  4de tot 6de leerjaar
Duur : 1 dag





Nadat de kinderen kennis gemaakt hebben met het begrip lokaal eten, maken ze kennis verschillende families uit verschillende culturen door middel van prenten. Hier gaan de kinderen veel verschillen en gelijkenissen opmerken. De kinderen maken  een pizza met de verschillende ingrediënten die ze op de boerderij geoogst hebben.We eindigen de dag met een groot wereldkaart, waarop de kinderen de verschillende ingredienten van onze  industriële pizza moeten achterhalen, Zou onze pizza een lange reis achter de rug hebben of  juist niet ?


Besproken thema’s  :

Het berip lokaal eten
De kinderen actief laten deelnemen
Het ontdekken van de verschillende ingrediënten.



Pracktische informatie : geen middagmaal meebrengen/ op de hoogte zijn van eventuele voedingsallergieën  → Inschrijvingsformulier ×

7 Lokaal eten ? Heel zeker ! Geen reclame! + -

Doelgroep:  2de en 3de leerjaar
Duur : 1 dag



Nadat de kinderen kennis gemaakt hebben met het begrip lokaal eten, gaan ze aan de hand van een verhaaltje relame ontdekken. Het is misschien wel mooie aantrekkelijke reclame, maar niet altijd even juist. Het is de bedoeling dat de kinderen inzien, dat ze hierbij ook een belangrijke rol spelen. De kinderen maken een pizza met de verschillende ingrediënten die ze op de boerderij geoogst hebben.. Om de dag te eindigen maken de kinderen reclame om hun pizza te promoten die ze s’middag gegeten hebben. Hier moeten ze de belangrijke elementen van lokaal eten op hun reclame affiche plaatsen. We zijn benieuwd !

Besproken thema’s :

Het begrip lokaal eten
De kinderen actief laten deelnemen
Het ontdekken van de verschillende ingrëdienten.


Praktische informatie : geen middagmaal meenemen en op de hoogte zijn van eventuele voedingsallergieën.  → Inschrijvingsformulier ×

8 De vogels, vlieg met ons mee! + -


Doelgroep: 2de tot 4de leerjaar
Duur : 1 dag




Eerst en vooral gaan we ons gevogelte bezoeken, en bekijken de voormaanste kenmerken van vogels. Daarna volgen er verschillende ateliers in verband met de bekken en vogelzang. Om de dag te eindigen gaan we zelf op zoek naar vogels in het bos, we nemen ook een paar verrekijkers mee om ze beter te kunnen zien. Onderweg worden er ook een paar legendes verteld. We spelen er ook een spel in verband met nesten en wormen.


Besproken thema’s :

Wat is een vogel ?
Hoe leeft een vogel ?
Een andere kijk hebben op een vogel.


                                                                         
      Praktische informatie: / → Inschrijvingsformulier ×

9 Van schaap tot wol : scheren of voeederen naar gelang het seizoen ! + -

doelgroep: 2de tot 5de leerjaar
Duur: 1 dag




Iedereen weet dat wol afkomstig is van een schaap, maar wij geven de mogelijkheid om het aan te raken, wassen, kaarden, kleuren…. We maken ook een werkje met onze wol.


Besproken thema’s :

het ontdekken van het leven van de schapen en alle mogelijke producten hiervan.
Het begrip artisanaal om het wol te bewerken.





Praktische informatie : /
→ Inschrijvingsformulier ×

10 De moestuin! Planten, observeren, werken, gieten, z aaien + -

Doelgroep : 3de tot 6de leerjaar
Duur: 1 dag




Op een speelse manier zullen de kinderen de moestuin ontdekken. Ze zullen leren hoe we van verschillende natuurlijke elementen aarde kunnen verkrijgen. Ze maken uit recupe materiaal een mini moestuin en experimenteren met verschillende zaaitechnieken. Dit allemaal nemen ze mee naar school. In de namiddag oogsten en bereiden we fruitsap en smoothies die we natuurlijk ook zullen proeven.
Wat een programma ! Op tijd inschrijven is dus de boodschap, want de plaatsen zijn beperkt !

Besproken thema’s:

Het ontdekken van de moestuin
Basis van de cyclus
De kinderen actief laten deelnemen.
Van waar komen de groenten?
Laten zien dat we ook op een klein oppervlakte een moestuin kunnen maken.


Praktische informatie : per kind 1 plastic fles meebrengen.

→ Inschrijvingsformulier ×

11 Van graan tot brood ! + -


Doelgroep: 1ste tot 3 de leerjaar
Duur : 1 dag



We voederen enkele dieren en bekijken wat ze eten. Misschien is er wel een gelijkenis met wat wij eten ? Daarna gaan we granen malen en gebruiken hiervoor verschillende maaltechnieken. Met het resultaat hiervan, maken we een collectief bruin brood, die we op het einde van de dag samen zullen opeten. De dag wordt met een verhaaltje afgesloten.

Besproken thema’s :

Het ontdekken van de verschillende soorten granen
De transformatie van een obewerkt product tot een afgewerkt product
Het bakken van brood en hoe werkt een houtoven.
                 

Praktische informatie : per kind een plastic zak verzien, zodat hij / zij zijn brood kan meenemen.
   → Inschrijvingsformulier ×

12 Bakkers van de wereld ! + -

Doelgroep : 3de tot 6de leerjaar
Duur : 1 dag


Wij vonden het belangrijk om een thema ronde de verschillende culturen uit te werken. De kinderen maken verschillende broden uit verschillende continenten, nadat ze hun verschillende ingrëdienten voor hun brood ontdekt hebben, kunnen we aan de slag. Tijdens de dag worden er ook verhaaltjes verteld in verband met het delen van brood en vrijgevigheid.



Besproken thema’s  :

De verschillende culturen rond brood
Het begrip delen
Bakken in een houtoven.



Praktische informatie : per kind een plastic zak verzien, zodat hij / zij zijn brood kan meenemen. → Inschrijvingsformulier ×

13 Het leven op de boerderij ! + -

Doelgroep: 1ste tot 6de leerjaar
Duur : 1 dag


Het leven op de boerderij is een complex en zeer apart thema. Om het  kort samen te vatten, de kinderen zijn voor 1 dag zelf boeren. Ze voeren taken uit afhankelijk van het seizoen en wat er op de boerderij te doen is. Dus bijvoorbeeld : het verzorgen van de paarden, het kuisen van de stallen, de dieren voederen, werken in de moestuin,…. Alles is mogelijk

Besproken thema’s :

het beleven van een dag zoals een boer
Het respecteren van de dieren
Het respecteren van de natuur
de kinderen actief laten deelnemen.



Praktische informatie : aangepaste kledij voorzien en eventueel laarzen bij slecht weer. → Inschrijvingsformulier ×

14 Dierenmanieren! + -

Doelgroep : 1ste tot 3de leerjaar
Duur : 1 dag


Tijdens deze speciale dag zullende kinderen op een speelse manier kennismaken met onze dieren. Na een introductie over onze 5 zintuigen en die van de dieren, gaan de kinderen de dieren oberserveren. Achteraf gaan we hun bevindingen bespreken. In de namiddag zijn er verschillende spelletjes om hun zintuigen te stimuleren. Kortom een dag vol plezier.

Besproken thema’s :

De relaties met de dieren herstellen of creëren
De 5 zintuigen
Een levend wezen respecteren
De dieren begrijpen.


Praktische informatie : aangepaste kledij voorzien.

→ Inschrijvingsformulier ×

15 De brandnetel en haar slechte reputatie... + -

Doelgroep: 2de tot 5de leerjaar
Duur : 1 dag




De dag begint met een sprookje, hierbij gaan de kinderen stuk per stuk ontdekken over welke plant we het gaan hebben. Het is de bedoeling dat de kinderen aan de hand van verschillende eigenschappen een brandnetel tekenen. Daarna gaan we op stap naar de boomgaard waar er allerlei opdrachten gaan uitvoeren. Zijn jullie wel moedig ? We oogsten ook brandnetels, om er in de namiddag iets speciaal mee te maken.


Besproken thema’s :

Het ontdekken van de brandnetel
bewijzen dat ze geen slechte reputatie heeft
brandnetels proeven.


Praktische informatie : een doos meebrengen om het teveel aan brandnetel pesto mee te nemen → Inschrijvingsformulier ×
Het programma hier downloaden

De volgende inschrijvingen vinden plaats op Bedankt voor uw begrip !